jarkko-alasti

Alaston viestijä

Riisun viestinnän ilmiöt ja rakenteet päälle liimatusta kuorrutuksesta ja jargonista. Selvää suomen kieltä ja tarvittaessa rautalankaa, yksinkertaisesti.

Voihan rajapintojen tulipalot!

12.02.2020

Omissa viestintäverkostoissani on viime aikoina vähän kuplinut. Tai voisiko sanoa, että rajapinnoille on noussut pieniä tulipaloja. Näiden roihujen sytyttäjänä on ollut Tampereen yliopiston viestintä. Se on monen ulkopuolisen silmin katsottuna ollut hivenen… noh, liekeissä. Vuoden alkupuoliskon ihmettely sai alkunsa tästä Alman sisältömarkkinointijutusta. Jo otsikko lupaa paljon: yliopiston innovaatiojohtaja Taru Pilvi haluaa sytyttää niitä tulipaloja tieteen rajapinnoille.…

Ostamisen ihana helppous – neljä vinkkiä onnistuneen tarjouspyynnön tekoon

06.02.2020

Viikko siinä sitten meni. Olo oli helpottunut, kun tarjous eri liitteineen lähti asiakkaalle. Samalla mieleen hiipi monta tuskaista ajatusta: kirjoitinko sen kohdan oikein? Voiko kunnalle tehtyä referenssiä käyttää yritysreferenssinä? Voiko alihankkijan referenssejä käyttää, kun pyydettiin yrityksen referenssejä? Hyväksytäänkö muiden kuin vastuuhenkilöiden referenssit? Niin, kyse oli tarjouspyynnöstä, jossa oli mukana EU-rahoitusta. Maksimissaan muutaman kymmenen tuhannen euron…

Viestintäpalveluille ei voi asettaa selkeää hintaa – höpsistä höpsistä

25.01.2020

Kävin viime viikolla eräässä palaverissa mielenkiintoisen keskustelun hinnoittelusta sekä markkinoinnin ja viestinnän palveluiden rakentamisesta. Eräs kollegani argumentoi voimakkaasti paketointia vastaan. Hänen pointtinsa oli, että räätälöitäville asiantuntijapalveluille ei voi asettaa selkeää hintaa. ”Ei Ellun Kanat ja Milttonkaan esittele sivuillaan palveluidensa hintoja.” Eipä niin. Kaikkien markkinointi- ja viestintäputiikkien bisnesmalli ei ole samanlainen kuin näiden kahden eittämättä omassa…

Mikä viestinnässäsi mättää? Kerro, niin viestintäkirurgit auttavat!

30.10.2019

Teimme esiintymis- ja vuorovaikutuskouluttaja Miia Lindstömin kanssa podcasteja erilaisista viestinnän haasteista. Annamme vinkkejä muun muassa esiintymispelkojen kohtaamisesta, organisaation someviestinnästä ja kerromme vinkkejä, kuinka mediassa saa näkyvyyttä. Myös kylänraitilla jolkottavan kulkukoiran mysteeri ja merkitys brändin luomisessa käy selväksi. Kolme ensimmäistä jaksoa kuunneltavissa Soundcloudissa. Viestintäaiheisia kysymyksiä otetaan erittäin mieluusti vastaan info@gladmedia.fi. Kysymyksesi voi olla seuraava Podcastin aihe!…

Mitä Greta Thunbergilta voi oppia? Videolla kolme vinkkiä

09.10.2019

Greta Thunberg piti viime viikolla väkevän puheen YK:n ilmastokokouksessa. Puheen viesti oli selkeä, tunteellinen ja ytimekäs. Jos olisin ollut tilaisuudessa istunut johtaja, minulla olisi virrannut tuskan hiki – aiheesta. Jostain syystä näyttää olevan niin, että 16-vuotiaan pitää sanallistaa asioita, jotka ovat laajasti tiedossa. Thunberg viesti alastomasti, eli aitona omana itsenään, pistäen myös itsensä kritiikille alttiiksi. Thunbergin…

Pieni pelko p*******ä auttaa parantamaan viestintääsi – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

06.09.2019

Mitä viestintämme olisi, jos emme pelkäisi? Me viestisimme silloin samalla tavoin kuin Yhdysvaltain presidentti Donald Trump: ilman suodattimia, itsereflektiota ja häpyä. Eihän sellaisesta mitään tulisi, jos kaikki möläyttäisivät sen, mitä sylki ensimmäiseksi suuhun tuo. Pelko on hyvästä. Se pistää meidät miettimään sanomaamme tarkemmin ja yrittämään vähän enemmän. Pieni pelko persauksissa parantaa viestintäämme. Käy katsomassa kolme…

Sulje silmäsi… Mieti elämäsi kuvaa… Mitä näet?

06.09.2019

Järjestimme Glad Median porukalla yhdessä Kuvajournalistit ry:n kanssa Kuvajournalismi 2018 -näyttelyn Porissa 15.7.-5.8. Näyttely oli menestys ja keräsi noin 700 kävijää! Lue avajaispuheesta muokattu artikkelini LinkedInissa.

Mitä taaperolta voi oppia? 4 + 1 vinkkiä parempaan kesäviestintään

26.06.2019

Olen saanut viettää pienen taaperomme kanssa hänen elämänsä ensimmäistä kesälomaviikkoa. Se on ollut hauskaa ja samalla opettavaista: herra melkeinkaksivuotiaan kanssa tiiviisti touhutessa työt jäävät sopivasti sivuun. Samalla viikko on opettanut paljon myös viestinnästä.

Pirkanmaan Lehtitalo ottaa suurta digiloikkaa

26.06.2019

Pirkanmaan Lehtitalon neljä paikallismediaa satsaavat tänä vuonna tiukasti digi edellä -ajattelun kehittämiseen sisällöntuotannossa. Data, julkaisukalenteri ja lakana ovat toimittajien huulilla päivittäin. Koko vuoden kestävä projekti on tuottanut tulosta jo alkutaipaleella. Digitilaukset ovat kasvussa ja työprosessi on kääntynyt digi edellä -ajatteluun.

Hopeakodossa ihmisiä hoitavat aina ihmiset

26.06.2019

Hopeakodon palvelukodissa Noormarkussa satsataan ihmisen näköiseen hoivaan ja palveluihin. Robotit ja tekoäly voivat olla tulevaisuudessa hyvänä apuna, mutta ne eivät korvaa inhimillistä kosketusta ja vuorovaikutusta. ”Koskaan ei ole niin kiire, ettei voisi pysähtyä ja kuunnella asukasta. Vastuullisuus on sitä, että omahoitaja tuntee asukkaan.”, vastaava hoitaja Katja Igbineweka sanoo. Kävimme Satakuntaliiton toimeksiannosta vieraisilla Hopeakodossa. Kannattaa lukea täältä, mitä mieltä…