Viestinnän Vierihoitoa #2: Kuinka teet tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä?

PasiRautio

Tuplaamon Pasi Rautio kertoi minulle yllätyksen: hänen kokemuksensa mukaan suurin osa asiakkaista ei lue tarjousta kokonaan!

Tarjouksen vastaanottaja katsoo yleensä tarjouksen otsikkotasolla ja hinnan.

Olin järkyttynyt. Näinkö sitä kauppaa tehdään? Teemmekö palvelujen tarjoana turhaa työtä?

Vähän aikaa pohdittuani Pasin sanoma kävi järkeen.

 

Tarjous on samanlaista viestintää kuin mikä tahansa muukin.

 

Eli siihen voi käyttää samoja kriteereitä kuin vaikkapa tiedotteen tekemiseen: mieti kohderyhmä, ole selkeä, korosta oleellista ja kontaktoi vastaanottaja varmistaaksesi, että viesti meni perille.

Pureudumme Pasin kanssa Viestinnän Vierihoitoa -podcastin kakkososiossa myynnin olemukseen, myyjien tuskaan keskellä koronaa ja toki parannamme maailmaa.

Jäin pohtimaan haastattelua pitkäksi aikaa. Myyntiä voi tehdä monella tavalla. Jos siitä haluaa muutakin kuin pikavoittoja, sitä kannattaa miettiä osana suurempaa kokonaisuutta.

Itselleni haastattelu synnytti kolme oivallusta:

  1. Kohtaa ihminen ihmisenä, älä tuputa.
  2. Kaikki meistä myy jotain.
  3. Asiantuntijan pitää tietää hintansa.

Mitkä sinun oivalluksesi ovat? Kuuntele podcast ja kerro minulle havaintosi!

 

 

jarkko-alasti

Alaston viestijä

Riisun viestinnän ilmiöt ja rakenteet päälle liimatusta kuorrutuksesta ja jargonista. Selvää suomen kieltä ja tarvittaessa rautalankaa, yksinkertaisesti.

Kirjoita kommentti