Viestinnän Vierihoitoa -Podcast #1: Kuinka pärjätä poliittisessa viestinnässä?

Jarkko&Riikka

Gallupit sanovat, että kannatus on laskenut jälleen. Media odottaa kommentteja. Kansanedustajat lähettävät tiedotteita sitä tahtia, että hitaampia heikottaa. Ja mitähän se Väyrynen on taas keksinyt?

Ei ole yksinkertaista olla keskustan puoluesihteeri. Kansanliike on sen verran eläväinen ja vilkas, että tylsiä päiviä on harvoin. Viime kevään vaaleissa puolueen kannatus suli yli 7 prosenttiyksikköä. Alkoi puolueen linjan reivaaminen uuteen uskoon. Syksyllä hallitus ajautui kriisiin ja pääministeri vaihtui – keskustan vetäessä tukensa pois pääministeri Antti Rinteeltä.

Vauhtia on siis piisannut.

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen vaikuttaa kuitenkin rauhalliselta. Puolue luo nahkaansa uudelleen, ja taustalla tehtävä strategiatyö vie puoluetta kohti ensi kesän puoluekokousta.

Maailman ensimmäinen Viestinnän Vierihoitoa -Podcast käsittelee poliittista viestintää.

Miten oma viesti saadaan läpi? Mitä tehdä sooloileville kansanedustajille? Minkälainen on hyvä poliittinen viestijä? Kuinka rakennetaan onnistunut tupailta? Näistä keskustelimme Riikka Pirkkalaisen kanssa, joka on kuunneltavissa täällä.

Kuinka saada oma viesti läpi?

Poliittisessa viestinnässä – niin kuin monessa asiantuntijaviestinnässä – viesti tuppaa monesti monimutkaistumaan. Numerot ja erilaiset hienot sanat puurouttavat sanomaa ja viestistä alkaa tulla munkkilatinaa. Poliittinen jargon on yksi tehokkaimpia viestinnän tuhoajia.

Populistipuolueet ovat osanneet yksinkertaistaa viestejä. Se näkyy gallupeissa. Pitkään vallassa olleet puolueet näyttäytyvät usein samoja fraaseja toistavilta toteemeilta.

Mikä avuksi? Mieleen tulee ainakin kolme asiaa:

  1. Puhu niin, että jokainen ymmärtää. Vaikka asiat eivät ole yksinkertaisia, pitää viesti hioa selkeäksi. Ihmiset haluavat selkeyttä, ei pitkiä juhlapuheita.
  2. Ole jotain mieltä ja seiso mielipiteesi takana. Vasemmistoliiton Li Andersson on yksi Suomen suosituimmista poliitikoista. Miksikö? Hänellä on aitoa aatteen paloa ja hän uskaltaa sanoa selvän mielipiteensä – jopa Jussi Halla-aholle suorassa lähetyksessä. Takki ei käänny ihan joka käänteessä.
  3. Myönnä virheesi, silloin kun olet sellaisen tehnyt. Älä ota mallia Paavo Väyrysestä, joka on myöntänyt olleensa lähes väärässä vain kerran. Se, että myönnät virheesi, tekee sinusta inhimillisemmän. Todennäköisesti useampi kesken hallitustaipaleen eronnut ministeri olisi saattanut pitää pestinsä, jos olisi aidosti myöntänyt, että nyt tuli kämmättyä. Mikään ei vie nopeammin pois ministeriauton takapenkiltä kuin tv-kameroiden edessä kiemurtelu.

Sillä on väliä, mitä ja miten viestitään

Riikka Pirkkalainen sanoo olevansa tyytyväinen, että heidän puolueessaan on viestinnällisiä väriläiskiä. Haastattelu on tehty ennen kansanedustaja Mikko Kärnän viestinnän viimeisimpiä julkisuuteen tulleita käänteitä. Enpä usko, että kukaan kaipaili ihan noin värikästä käännettä.

Näitä väriläiskiä riittää joka puolueessa. Välttämättä he eivät ole kansanvallan kannalta aina ihan parhaita mannekiineja.

Usein näiden väriläiskien taustalla saattaa olla henkilökohtaisen elämän ongelmia. Niitä riittää kansan valitsemilla päättäjillä siinä missä muillakin.

Poliitikon pitäisi aina muistaa, kenen asialla sitä oikein ollaan. Kansan kaikkein eniten arvostamat päättäjät ovat osanneet kiteyttää suorastaan retorisiksi helmiksi. Vaikka viesti on saattanut aluksi vaikuttaa kryptiseltä, ydinsanoma on ollut selkeä. Vain niin syntyy valtiomiehiä ja -naisia.

Kuuntele Viestinnän Vierihoitoa -Podcast tästä linkistä!

jarkko-alasti

Alaston viestijä

Riisun viestinnän ilmiöt ja rakenteet päälle liimatusta kuorrutuksesta ja jargonista. Selvää suomen kieltä ja tarvittaessa rautalankaa, yksinkertaisesti.

Kirjoita kommentti