Voihan rajapintojen tulipalot!

Omissa viestintäverkostoissani on viime aikoina vähän kuplinut. Tai voisiko sanoa, että rajapinnoille on noussut pieniä tulipaloja.

Näiden roihujen sytyttäjänä on ollut Tampereen yliopiston viestintä. Se on monen ulkopuolisen silmin katsottuna ollut hivenen… noh, liekeissä.

Vuoden alkupuoliskon ihmettely sai alkunsa tästä Alman sisältömarkkinointijutusta. Jo otsikko lupaa paljon: yliopiston innovaatiojohtaja Taru Pilvi haluaa sytyttää niitä tulipaloja tieteen rajapinnoille.

Juttu yrittää sytyttää lukijassaan innostuksen tulipaloja muun muassa toistamalla sanaa innovaatio lauseesta toiseen.

Onko kyseessä nerokas tapa tehdä hakukoneoptimointia? Kun jotain toitotetaan tarpeeksi paljon, niin kyllä ne Googlen robotit tarttuvat juttuun.

Toinen vaihtoehto voisi olla se, että mopedi on lähtenyt vähän keulimaan.

Ehkäpä pieni esimerkki. Viimeinen kappale menee sanatarkasti näin:

Taru Pilven mukaan kulttuurin muutos on onnistunut, jos tulevaisuudessa Tampereen yliopiston kasvatit sanan innovaatio kuullessaan ajattelevat ensiksi energistä tekemistä ja yllättäviä, absurdejakin kokoonpanoja ja vasta sen jälkeen yliopistossa syntyneitä sosiaalisia, lääketieteen ja teknologian keksintöjä.

Uskon, että yliopiston kasvatit ajattelevat tulevaisuudessa jotain kuullessaan sanan innovaatio.

En ole aivan varma, ovatko ajatukset niitä, mitä toivotaan.

Haetaan Super-Hessua

Viestintä saa entistä absurdimmat kierteet, kun lukee Tampereen yliopiston rekryilmoitusta.

Viestintäasiantuntijaksi haetaan ihmistä, joka pystyy luomaan sanoitusta ja visualisointia niin innovaatiotoiminnan, kestävän kehityksen kuin kampuskehityksenkin ympärille tavoittaen tehokkaasti sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät.

Asiantuntija toimii osana viestintä, brändi ja markkinointi -yksikköä, mutta teet työtäsi pääasiassa innovaatio-, kestävän kehityksen- ja kampuskehitystyön matriisiorganisaatiossa.

Voisiko sen enää selkeämmin sanoa.

Mutta eipä siinä vielä kaikki. Viestintäasiantuntijalta vaaditaan vielä vähän lisää: Supervoimasi on harvinainen kombinaatio yksityiskohtien ja suurten linjojen hahmotuskykyä. Vahvuutesi on valmius toimia määrittelemättömässä maastossa ja rakentaa itse toimiva työnkuva.

Kun tuohon lisätään vielä tietenkin vahvat projektijohtamisen työkalut, niin alkaa kuulostaa jo pitkälti Star Trekin Entreprisen komentajan kapteeni Kirkin korvausrekrytoinnilta.

Oma palkkatoiveeni hommasta noilla vaateilla olisi varmaan reilut 6 000 euroa. Sillä minut saisi sanomaan, että ”ei tule onnistumaan”.

Veikkaan, että tuosta hommasta tarjotaan jotain kolmisen tonnia.

Tulityö on fiksua

Tämän tekstin tarkoitus ei ole haukkua ketään ja pistää ketään tietoisesti tikun nokkaan. Mutta toivon, että lukijana heräät miettimään sitä, miten tuomme hienot ideamme esille.

Saarnaan läheisilleni ja asiakkailleni jatkuvasti viestinnän kultaisesta säännöstä: jos viesti ei mene perille, katso ensimmäiseksi peiliin. Ei ole vastaanottajan vika, jos viestijä ei ole pystynyt rakentamaan siltaa lähettäjän ja vastaanottajan välisen kuilun yli.

Me kaikki innostumme jostain. Silloin alamme helposti puhua omasta kuplastamme tuottaen paljon informaatiota, joka on sekoitus tajunnanvirtaa ja termejä, jotka vain me itse ymmärrämme.

Jos edes mekään.

Kun oma ajatusteni Tonava alkaa tulvia yli äyräiden, toivon, että lähelläni olevat ihmiset kertovat minulle, että ”Jarkko, en ymmärrä tuosta sanaakaan. Nukupas yön yli, kiteytä, ja kerro ajatuksesi minulle sitten suomeksi.”

Minulle käy näin jatkuvasti.

Ja kiitän näitä ihmisiä, jotka saavat minut huomaamaan jo esi-isiemme oppiman tärkeän asian: tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä.

jarkko-alasti

Alaston viestijä

Riisun viestinnän ilmiöt ja rakenteet päälle liimatusta kuorrutuksesta ja jargonista. Selvää suomen kieltä ja tarvittaessa rautalankaa, yksinkertaisesti.

Kirjoita kommentti